torsdag 3 oktober 2013

Höstsysslor


Nu är hösten här på allvar.

Dags alltså att tända en massa lyktor hemma.
Dels för att det är så jättemysigt och dels för att det
är rätt kyligt i lägenheten nu innan värmen sätts på.


Idag tog jag tag i något jag borde ha gjort för länge sen.
Redan i våras.

Blomstervård.
Dvs planterat om en del blommor och fyllt på en del krukor
med ny jord.  Skönt att få det gjort. En del blommor sjöng 
på sista versen men jag tror att jag lyckas med att få dom
att komma igen. Plockade bort alla vissna blad på alla
blommor och tog dom en efter en till diskbänken för en
ordentlig dusch.


Kål hör ju hösten till. Och jag brukar alltid laga till
brynt kålpudding den här tiden på året.

Så himla gott!


Tyvärr glömde jag att ta kort på den färdiga kålpuddingen.
En annan dag gjorde jag en favorit till. 
Nämligen kålsoppa med köttfärs i. Också mums!


Varje dag jag får någonting gjort är guld värd för mig nu
för jag har varit i en rejäl svacka. Ett tag tjöt jag varje dag
för att jag inte orkade göra någonting överhuvudtaget.
Orkade verkligen inte. Det är hemskt att bli så trött.


Men sista 2 veckorna har jag iallafall varit och simmat
några gånger och lyckats ta mig ned på gymmet en gång.
Simmade senast igår. Kändes skönt men mycket tyngre
än det gjort tidigare. Kämpar på iallafall.


Försöker ta lite kort nu med höstkänsla. 
Vackert med alla löv och skönt med den friska luften.

Gillar hösten trots att smärtorna ökar något
enormt nu i och med kyla, fukt och vissa dagar
kraftig blåst. 

Och en kväll var jag ute på egna äventyr faktiskt!

Gick och kollade på Monica Z-filmen förra torsdagen 
på bion i Ludvika. Filmen var helt ok och jag gillar
verkligen hennes musik och brukar lyssna på
en cd med hennes populäraste låtar som jag köpte
för något år sen.

Filmen gick inte in på hela hennes liv utan bara 
de första åren i hennes karriär. Men jag tyckte att
filmen var välgjord och den stora behållningen 
var alla tidstypiska miljöer och kläder etc.

Tyvärr fick hennes liv ett tragiskt slut då hon
brann inne. Vi bodde grannar i Vasastan hennes
sista år i livet. På Ingemarsgatan/Roslagsgatan.

Jag hann precis se klart filmen innan den sista bussen
kl 21.10 skulle åka från Ludvika. :)

Hoppas att Ni har det bra 
och njuter av hösten!

Kram Sussie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara önska dig en trevlig helg!
Sköt om dig.
Johanna i Jönköping☀🍁🍃🍂

Lotusblommans vardag sa...

Tack så jättemycket Johanna i Jönköping! :)

Ha en fin helg!

Sussie i Sme´backen

mittilivetochjag sa...

Här har de brassat på värmen för fullt. Hoppas att ni får värme snart. Fast det är något visst med lite kyla och tända lyktor ändå. Och många filtar.

Där påminde du mig om att jag måste plantera om några växter som har vuxit ur sina krukor. Det ska jag ta itu med när orken kommer.

Jag har också sett filmen och jag tycker att den var riktigt bra. Däremot hade jag gärna sett mer utav hennes fortsatta liv. Nu blev jag bara nyfiken och lite besviken. Tänk att du bodde granne med henne. Kul!

Bra att du kommer iväg till simhallen och gymmet ibland. Jag har blivit dålig på det.

Kram och ha en underbar helg!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, här är elementen fortfarande helt "fisljumma". Men värmeljusen gör ju sitt till för att värma upp även om det går åt mycket ljus.

Jag funderar på om filmen kan vara en i en tänkt serie av filmer? Vore lite konstigt annars eller hur? Hennes liv var ju så mycket mer än det som visades.

För att skryta lite hade jag massor av kända grannar när det begav sig. Atlas i Gladiatorerna hade sin Sthlms-lya ovanför mig och ungarna var som galna och ringde på porttelefonen hela tiden för att busa tex. :) Själv visste jag inte ens vem han var de första åren. Kollade liksom inte på programmet. Han var en snäll kille, men stoooor. Otroligt stor faktiskt! Arbetade i det militära så jag trodde han var en pilot... :o

Livet åär fullt av historier. Vore kul att skriva memoarer en dag! :D

Ha det riktigt fint i veckan!
Kram

mittilivetochjag sa...

Jag hoppas att det blir en fortsättningen på filmen för jag är jättenyfiken på resten av hennes liv.
Atlas! Kul. Vi är trogna gladiatoret-tittare så jag är impad! Haha!
Kramen!

mittilivetochjag sa...

Jag hoppas att det blir en fortsättningen på filmen för jag är jättenyfiken på resten av hennes liv.
Atlas! Kul. Vi är trogna gladiatoret-tittare så jag är impad! Haha!
Kramen!

Lotusblommans vardag sa...

Kul att du blev lite impad da! ;D

Apropå filmen om Monica Z så måste det ju bara komma en fortsättning. Det saknas ju så mycket och man vill gärna höra mer om hennes både liv och musik.

Ha en bra dag!
Kram!