tisdag 1 oktober 2013

Konsten att gå på bio.

Kolla in detta fina blomsterarrangemang i Ludvika centrum. Härligt!
Att gå på bio här på landet kan bli ett stort projekt
och ett test i konsten att organisera.
Och i konsten att ha tålamod.

Vi bestämde oss för ett par veckor sedan att gå på bio
i Ludvika. Lilla grannstaden.

En riktigt skräckis skulle det bli och jag började tända
alla lampor nattetid redan några dagar INNAN filmen.

Suck... Jag och skräckfilmer är egentligen ingen bra 
kombination alls... Jag var jätteuppjagad redan innan
vi sett filmen.

Anders väntar på bussen...
Filmen skulle börja 19.30.
Sista bussen till Ludvika skulle gå ca 17.30.
Här på landet går det bara ett par bussar om dagen under
helgerna. Tokigt nog.

Nästan två timmar att slå ihjäl i lilla Ludvika alltså.
Men okej, det skulle nog gå bra. Vi tänkte som så att
då handlar vi lite på Hemköp, promenerar runt lite
och är på bion i god tid.

Och det gick ju bra. Filmen var... hmmm... 
SKRÄCKINJAGANDE! Inte helt oväntat. 


"Något uppjagad" kom jag ut ur bion. 

Och nu återstod bara att kunna ta sig hem 
till Smedjebacken igen. 
Inte så lätt som det kan låta. Verkligen inte!

Vi hade kollat alla tabeller både framlänges och baklänges
och till och med upp och ner. Ingen buss. Inget tåg.
Taxi ville vi ju inte heller ta. Vem vill betala 500 spänn
extra för ett ynka litet biobesök? Inte vi iallafall.

Men hem måste vi ju.

Jag med lite bio PopCorn.
Jag hade hört talas om så kallad anropsstyrd trafik.
Att man skulle kunna beställa en liten buss mellan 
Ludvika och Smedjebacken på helgerna.

Hade pratat med ReseCentrum i Ludvika och de 
visste absolut ingenting om detta och svaret jag
fick var helt enkelt att sista bussen gick runt 
fem-sex på kvällen.

Men jag gav inte upp för jag visste att bussen ibland
kunde gå nattetid för det har jag sett när jag varit
vaken på natten.

Och jag ville gå på bio!
Bion här i Smedjebacken har tråkigt nog slutat
visa filmer och vi som var stammisar sörjer verkligen
våra biobesök på söndagarna.

Anders med sina baconsnacks eller vad det nu är...
Till sist fick jag tag i några på något som heter 
BC Dalarna. Dvs beställningstrafik i Dalarna.

Vi kom fram till att det skulle gå att beställa en buss
klockan 00.00. Alltså vid midnatt.

Varifrån ville vi åka? Vi tänkte att MacDonald´s
kunde ju vara ett bra ställe att möta upp på för det 
vet ju alla var det ligger...

Nej, det gör dom inte på BC Dalarna. För det ligger
nämligen i Falkenberg. Och tjejen där hade aldrig
satt sin fot i Dalarna. Mycket märkligt tyckte vi.

Iallafall så kom vi fram till att det var nog bäst att
bli hämtade på tågstationen.

En något trött gubbe som väntar... och väntar...
Klockan halv 12 på natten var vi på tågstationen 
efter att ha vandrat omkring lite i natten och även 
tagit en nattmacka på Subway.

Nu var det bara att vänta. Kallt så in i Norden.
Vi hade ju inte tänkt på att nätterna är kallare nu
och när vi åkte iväg var det strålande sol och 
rätt varmt. Vi hade ju några härliga sensommardagar.

Vi väntade och väntade. Klockan passerade midnatt.
Ingen buss.

Jag ringde BC Dalarna som tack och lov hade öppet
nattetid! 
"Jo, bussen kommer. Vänta lite till bara. Den är på väg!"
var beskedet jag fick.

Okej då. Vi är rätt lugna och tålmodiga båda två 
så det fick bli till att sitta och filosofera över dittan
och dattan där mitt i natten. Och det där ju inte direkt
drag i Ludvika om man säger så. 

Men runt halv ett fick jag verkligen nog!
Nu ringde jag BC Dalarna igen och fick till svar att de
skulle kolla upp vad som hänt och ringa tillbaka till
mig. Ja, tack gör det! NU!

När f-n kommer bussen?!  Ska vi sitta här hela natten!?
Efter en liten stund ringde det och vi fick veta att NU
var bussen äntligen på väg. Det hade blivit en liten miss
i kommunikationen.

Och efter tio minuter, då var klockan kvart i ett,
kom en något tilltufsad chaufför åkandes.
Ingen hade sagt att han skulle ha en körning.

Men vi är rätt snälla av oss så vi muttrade ett litet
"Jaja, det var ju tur att det ordnade sig till slut."
Sen fick vi en trevlig liten pratstund med chauffören
där vi for hem genom natten.

Så strax efter klockan ett på natten var vi hemma.

Att gå på bio tog oss BARA runt 7-8 timmar...
Sånt är livet på landet. Utan bil.

Men det var en trevlig kväll iallafall.
Man har ju inte roligare än man gör sig.

Ha det gott!

Kram Sussie

3 kommentarer:

conny sa...

Att gå på bio kan vara komplicerat. Fördelen för dig kanske var att du fick lägga tankarna på nåt annat än den otäcka filmen hehe!

Jag åker aldrig buss, taxi eller tåg numer. Jag använder bilen ungefär som kvinnor använder handväskan, den är med överallt.

PS. Var du tvungen att hålla Anders i handen när ni tittade på skräckfilmen? :D

mittilivetochjag sa...

Oj, vilket biobesök! Jag blir alldeles matt bara av att höra om det!
En riktigt bra övning i tålamod fick ni i alla fall.
När blir nästa biobesök tro? ;-)
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Jo, nåt i den stilen Conny. ;)

Tyvärr blev jag ju helt däckad dagen efter av kylan och av att vara igång. Det var ju jättekul men tog på krafterna.

Jag har simmat i några dagar nu men ikväll började det igen. Anders får hjälpa mig till och från toaletten för att jag knappt orkar ta ett steg.

Men men... En dag i taget.

Tack för att Ni kommer in och kommenterar! Trots att jag inte har så jättemycket att berätta. :)

Kram!