tisdag 3 december 2013

Ångesten slår till med full kraft!

Sitter här nu och kan inte sova.

Jag börjar få sådan ångest att jag snart viker mig dubbel
av ont i magen igen. Jag känner hur jag börjar kippa efter
andan och hur allt börjar snurra igen.

Så fort jag börjar må minsta bra. Börjar slå in på en väg
som leder mot ett bättre välbefinnande för mig så kommer
hon som ett brev på posten. Försäkringskassemonstret!

Lagom till jul.
Lagom tills jag för första gången på sex 
år ska få hit min dotter till jul. Nu när Mikaela orkar.
Lagom tills jag orkat att i långsam takt
börja ta tag i lådor med foton och andra papper som bara
legat där i åratal. Pga stress och utmattning har jag ju inte
orkat ta tag i det tidigare. 

Hon får mig att må så dåligt.
Hon får mig att inte orka fortsätta med allt det.

Hon stressar mig sönder och samman.
Förstör mina planer för jul.
Förstör för mig och min dotter.
Gör så att jag inte orkar förbereda mig.
Hon får mig att gråta och bara lägga allt åt sidan.

Ingen idé att jag ens försöker skapa mig ett bättre liv
med träning eller något annat som ska få mig att få 
nya krafter. 

För då är jag ju frisk! Då ska jag arbeta. 
Något annat får jag absolut inte göra.

Det värsta är att hon förstör min dotters chans att få vara
med sin mamma en jul nu när hon behöver mig som mest.
En mamma som ska må någorlunda bra och vara en källa
till glädje för henne.

Hon kunde väl ha väntat tills efter jul iallafall...
Men att begära ett möte om återgång i arbete
bara någon dag före jul...

Det är inte hon som vankar av och an med smärtor
och värk på nätterna. Det är inte hon som gör så gott
hon kan varje dag trots att det gör så in i h--e ont!
Och som nästan alltid håller humöret uppe iallafall.

Trots att ha varit vaken nästan hela natten gick jag ändå
ner på gymmet i morse tex. Trots min onda fot och allt.
För att få ner blodsockret. För att motionera.
Trots att jag faktiskt somnade till när jag satt på
cykeln och trampade per automatik.

Men det är hon som väljer att inte tro på mig.
Som väljer att inte bry sig om läkarintygen.

Hur kan hon stå ut? Se sig själv i spegeln innan hon
går till arbetet? Hur orkar hon plåga folk dag ut och dag
in, år efter år... Bara mig har hon ju hållit på med
i flera år nu. Trots att läkaren tycker att jag borde
få permanent sjukersättning.

Jag orkar ju inte mer.
Hon har inte levt mitt liv. Gått i mina skor.
Det ska hon vara glad för.

Jag hatar bara en enda människa på denna jord.
Jag tror hon gör det med flit. Måste vara empatistörd.

Kan man inte bli älskad får man se till att bli hatad
heter det ju.
Och ja, det hoppas jag att hon vet att hon är. 
Djupt, intensivt och innerligt.
Och inte bara av mig.

Och jag har rätt att berätta hur ledsen jag blir.
Hoppas att hon blir lika ledsen i julhelgen.
Det är väl isåfall på tiden.

4 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Vilket känslosamt inlägg. Jag blir så ledsen när jag hör hur du har det. Själv har jag fått nya handläggare från fk hela tiden. Jag tror att jag är inne på 8:e handläggaren nu och ska snart få en ny. Detta stör mig så j-a mycket. Men när jag hör hur du har det så är jag ändå glad. Jag har haft två handläggare som betedde sig som du beskriver men som tur är har jag fått nya innan de haft någonting att säga till om. Just nu har jag världens bästa handläggare men ska få en ny efter jul. Det är bara att hoppas att det blir bra.
Det är ju så himla nervöst när ens liv ligger i andras händer. Man kan ju aldrig slappna av. Jag vet inte hur de tänker sig att man ska bli frisk snabbt när de hela tiden jagen en på det viset.
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Hemskt att behöva byta handläggare så ofta! Och förmodligen behöva upprepa allt gång på gång. Berätta samma historia om och om igen.

I och för sig får jag göra det varje gång ändå fast jag har samma handläggare. Och varannan månad ska man oroa sig. Det börjar redan efter en eller två veckor... Man känner sig som du säger jagad. Är man stressad redan innan känns det som att vara ett jagat djur. Med någon som har jaktgevär i hasorna.
Till sist kan man inte tänka på annat.
Fy för att hon gjorde detta mot mig innan jul! Och på somrarna har hon underlåtit att betala ut ersättningen innan hon gått på semester så att jag blivit tvungen att ringa och låta andra fixa det. Hon njuter av att göra andra människor illa det är därför hon jobbar kvar. Hon tar ut sin elakhet på andra. Men låtsas vara så himla glad och käck. LÅTSAS är det rätta ordet för det är så överpositivt. Vem skrattar av glädje åt sjuka människor? Ingen normal person. Kanske hon proppar i sig antidepressiva?

Ja, du. Jag orkar inte tiga längre.

Hoppas att din nya handläggare blir en schysst person. Synd att du ska behöva byta nu när du fått en så bra.

Jag har skrivit lite långa svar idag så läs under de andra kommentarerna också som du skrivit.

Varm kram och önskan om att du ska ha en bra dag!



Lena sa...

Men så skall det ju inte vara. Finns det ingen högre upp du kan anmäla till? Har (tack och lov) haft väldigt lite att göra med FK, och det har funkat smidigt. Men jag förstår att det måste vara ett helvete att vara så beroende av FK och då drabbas av en sadistisk idiot. Hoppas du orkar ryta ifrån! KRAM

Lotusblommans vardag sa...

Jag ska prata med min läkare igen. Hon kör slut på mig. Hur hon inte kunde vänta till efter jul övergår nog de flesta människors förstånd.

Jag har haft så vansinnigt ont i magen sen igår och nu har jag börjat kissa blod... Måste ringa vårdcentralen imorgon bitti. Dags att vila.

Hoppas att det är bra med dig och lilla Maggie! Tack för att du tittar in och kommenterar.
KRAM!