fredag 21 februari 2014

Fredagskväll


I morse var det snö och minusgrader ute och det gillar ju jag.
Så trots att jag har helvetiskt ont i mina leder just nu så
stack jag iväg till Ludvika med en tidig morgonbuss.


Målet för dagen var ju såklart simhallen.

Där simmade jag i 50 minuter och det avlastade kroppen
så skönt. Gjorde min sedvanliga vattenjympa efteråt också.
Övningar som jag lärt mig på bassängträningen på
Ludvika lasarett.


Satt en stund i bastun efteråt och det var gudomligt skönt.
Hade jag inte riktat in mig på en viss buss och visste att 
nästa inte skulle gå förrän om en timme så hade jag lagt
mig och vilat i bastun bra mycket längre.

Tyvärr var jag som Bambi på hal is när jag skulle gå hem
från simhallen och ramlade omkull inte bara en utan flera
gånger. Hade min tunga ryggsäck på ryggen och kom helt
enkelt inte upp ordentligt utan välte omkull ideligen.

Satt där och såg dum ut när en trevlig liten dam kom och
hjälpte mig att ta av ryggsäcken så att jag kunde ta mig upp.
 Bäst att tänka på att det är halt som
sjutton under snön nu när slasket fryser till.

Hade åtminstone tur som inte gjorde mig illa.


Tror jag ska rikta in mig på längre simhallsbesök
 i fortsättningen. Behöver det. Kan knappt ta mig runt
här hemma som jag mår just nu. Känner verkligen att jag har
inflammation i lederna. Svårt att hålla i vattenflaskan, böja handen
  och sånt för fingrarna och handlederna värker.

Har ju inget cortison just nu i kroppen för att jag blivit
tvungen att sluta med det eftersom det höjer blodsockret.
Pga en del undersökningar som jag genomgår just nu 
i bland annat magen så får jag inte äta min diabetesmedicin.

Känns som att jag har feber. Men tempen är bara på 37,2 C.


I onsdags blev jag tvungen att dricka 6 liter vätska
under ett dygn. Nog för att jag älskar vatten men det
var på vippen att jag fick nog av "livets dryck" för
all tid och evighet...

Hursomhelst så gick det bra att få i sig det men jag
har gått upp rejält i vikt efter det för jag fick inte ta
vätskedrivande heller under ett par dygn. Har tagit
det nu så jag hoppas att jag ska vara stammis på 
damrummet ett tag nu.

Inget kul att känna sig som en ballong!



Annars har det inte hänt mycket. Lagat lite mat har jag 
iallafall gjort.

Här ovan en gryta jag lagade på rester och det som fanns 
hemma i kylen.

Pasta, kantareller, purjolök, riven morot, svampbuljong,
paprika, köttbullar, soja, kryddor, salt och peppar.
Fick med beröm godkänt av gubben.


Jag har upptäckt en jättegod ny matvara på Coop.
Baguetteröra med tonfisk. Jättegod om man som jag lägger
till en burk tonfisk eller två i röran. Annars är det alldeles
för snålt med tonfisk i. Men smaken är jättegod!

Och sen på med en massa grönsaker när du lagt ett lager
på ett gott bröd. Supersmarrigt!

Mer var det väl inte för nu.

Ha en mysig fredagskväll!

Kram Sussie

Inga kommentarer: