söndag 16 februari 2014

Sitter här...


...och fyller i vad jag ätit och planerar dagens 
mat och kaloriantal i Viktklubben.

Det funkar bra. Har i dagens läge gått ner 
ytterligare 0,5 kg. Ska väga mig imorgon bitti.
Man väger sig alltid på måndags morgon.


I fredags kväll gjorde jag ett långkok. En gryta gjord på 
fläskkött. Det blev supergott!

Eftersom vi skulle se en film klockan 2 på natten så gick
vi och la oss klockan 22 på kvällen. Och innan dess satte
jag grytan på puttring på spisen. Alltså fick den småsjuda
där i 4 timmar. Köttet blev så där jättemört så att det bara
smälte i munnen... Mums.

Här är receptet för den som vill prova. Jag improviserade 
ihop det på vad som fanns hemma.

SUSSIES KÖTTGRYTA:

500 gram grytbitar av fläsk
150 gram gul lök
100 gram purjolök
4 klyftor vitlök
100 gram färska champinjoner
175 gram morötter
100 gram stjälkselleri
1 kg krossade tomater
2 köttbuljongtärningar

Kryddade med salt och peppar, samt chiliflakes
och timjan.  
( jag tog chilisalt och pepparmix )

Hacka lök och vitlök, skiva purjolök, svamp, morötter,
selleri så att det är gjort när du börjar.

Bryn köttet i salt och peppar så att det tar färg. 
Lägg över i en gryta. Gör samma sak med all lök, vitlök,
purjolök och svampen. Krydda med chiliflakes och timjan.

Sedan ner med resten i grytan. Låt koka upp och låt
sedan puttra i någon timme.

Gott med potatis. Eller ris. Prova!
Receptet räcker till 6 portioner och varje portion
ger då 230 kcal fick jag fram så jag la in det i datorn.

Tyvärr glömde jag att ta kort på maten när den låg upplagd
på tallriken med potatisen...
Annars har helgen förflutit i lugn och ro. Jag gör mitt
bästa för att koppla bort värken som finns där hela tiden.
Och idag ska jag ta mig ner på gymmet igen.

Har simmat under veckan som gått och det är så
gudomligt skönt. Älskar att vara i simhallen.
Har skrivit det flera gånger redan kanske men så
är det. Välbefinnande i allra högsta grad!
Passar på att basta då också. Varmt och skönt!


I fredags var det ju Alla hjärtans dag och då hade gubben
och jag bott här i Smedjebacken i exakt 6 år. Gått in på vårt
7:e år här nu alltså. Och vårt 9:e år som par.

Vi firade med en hjärtformad semmeltårta.


Och jag hade antagligen gått ner mer i vikt alltså om jag
inte fuskat. Det bästa är dock att jag skriver upp även fusket
och ser klart och tydligt att det inte är värt kalorierna.

Hade nog hellre ätit en macka med röra tex. Sött är inte riktigt min grej...

Men Herregud, tänk vad tiden flyger iväg! Man slås av hur
värdefullt det är att ta vara på tiden.

Någon jag verkligen försöker göra nu. Dag för dag.
Inte så lätt att göra jämt men jag inser mer och mer att
jag aldrig kommer att bli smärtfri och att jag måste leva
trots värken. Det finns inget man kan göra åt den.

Men livet är för dyrbart för att slösas bort.

Så ta vara på dagen!

Kram Sussie

3 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Grattis till viktminskningen!
Själv har jag varit urusel på att följa reglerna de senaste dagarna. Har mått för dåligt för att tänka på viktminskning. Dessutom har vi firat en hel del och eftersom att det gjort mig gladare har jag ätit det som serverats.

Film klockan två - på natten? Låter galet. Haha!

Kram och tack igen för hjälpande kommentarer. De har hjälpt både mig och min man att läsa dem. Vi har förstått hur vi ska gå vidare och det är ovärderligt! Du har varit till en oerhörd hjälp! Tack underbara du för att du vågar vara personlig och hjälpa på riktigt.

KRAMAR!

Lotusblommans vardag sa...

Tack! Men nu blir jag bara generad. Jag skäms nästan för så märkvärdigt är det verkligen inte.

Klart du ska fira att du fyller år! Grattis på din stora dag. Vet inte om du gillar semla men jag skickar en liten bit i tanken. :)

Banta hinner du med sen.
Kram och ha en bra kväll!

Lotusblommans vardag sa...

PS! Vi såg skräckisen "Snow white" på SVT. Den var bra och inte för läskig. Tack och lov.