söndag 21 februari 2016

Tidigt i säng idag...

Foto: Sussie Alatalo

En del har säkert läst att vi hade strömavbrott i natt
i stora delar av Dalarna.
 

Prick  02.22 slocknade vår TV och jag tittade ut
och såg att inga lampor lös. Sekunder innan hade vi tänt
lite värmeljus och jag stod i badrummet och tänkte
för mig själv att "jag är så glad att jag inte är rädd
för mörkret längre... att jag kan njuta av att gå
omkring här hemma utan belysning"... 

Det fick jag göra!
Ja, i flera timmar efter den tanken!

Här i Smedjebacken 
var det totalt strömavbrott.
Vad vi kunde se var det bara Kommunhus-klockan
och Ovako, industrin här i byn, som hade ström.
Resten noll.

Jag är glad att vi var vakna då och jag
kunde ju inte gå och lägga mig när det var så mysigt.

Foto: Sussie Alatalo
För det blev LJUST! 
 Nästan fullmåne som lös utanför 
köksfönstret, vit snö på marken och
väldigt märkligt sken på himlen. 

 Allt var som i en gammal svartvit film
  med långa skuggor i snön från träden utanför
 och molnen som snabbt rörde sig på himlen...

 Mäktigt och ovanligt.
Väldigt vackert var det.
Inte en massa lyktstolpar och
ljus från skyltfönster mm som lös upp. 
Bara helt naturligt. Som det måste ha varit förr.
Långt bak i tiden alltså. Innan elektriciteten...

En del såg ett stort ljusklot på himlen 
och det ska även ha hörts ett högt märkligt ljud 
under en stund som gjorde både hundar 
och katter nervösa,
men hos oss var det KNÄPPTYST. 
Men himlen hade ett mycket märkligt sken...
Det måste vi skriva under på. 

 Vi har ju varit med om strömavbrott förr, tex
ute hos Anders mamma på vischan, men då 
har det alltid blivit kolsvart. Jättemörkt!
Men i natt var det som en skymning 
mitt i skogen...

  
BILDEN tagen från dt.se
Hursomhelst så ger naturen alltid mig de starkaste
känslorna av Tacksamhet och Frid. Att få vara här
och se och uppleva allt vackert... Det är lycka för mig.


Klockan 5 cirka var strömmen tillbaka här.
Så idag är jag trött.
Jag missar elektroniskt i P2 men det får blir så...

Jag ska sova NU. 
Och klockan är bara 19.00.
Godnatt!

Inga kommentarer: